PROSESSI / DER PROZESS
Galleria Napa
KÄSKYJÄ JA KUISKAUKSIA
Savu E. Korteniemi
Simi Ruotsalainen
Studio Mustanapa
NO EDGE NOR CENTER
– THE SUMMER OF 1942
Michael Marnin Jacobs
15.6. – 6. 7. 2021
Tervetuloa Prosessi / Der Prozess – projektin tuloksia esittelevään kaksoisnäyttelyyn! Yläkerrassa galleria Napassa on esillä Savu E. Korteniemen ja Simi Ruotsalaisen näyttely Käskyjä ja kuiskauksia. Alakerran Studio Mustanapassa on nähtävänä Michael Marnin Jacobsin No edge nor center – The summer of 1942.
Taidetta ja tutkimusta yhdistävän Prosessi / Der Prozess -projektin lähtökohtana ovat juutalaispakolaisten kohtalosta kertovat tarinat suomalaisilta sodan aikaisilta työ- tai internointileireiltä Lapissa ja Suomenlahdella Suursaaressa. Projektin pääasiallisena toteuttajana on Savu E. Korteniemi. Tähän näyttelyyn hän kutsui mukaan mediataiteilija Simi Ruotsalaisen sekä sukunsa diasporahistoriaan liittyvää väitöstutkimusta tekevän kuvataiteilija Michael Marnin Jacobsin. Näin projektin aihepiiri laajentui kaksoisnäyttelyksi, jossa erilaiset lähestymistavat keskustelevat. Tekijöitä yhdistää kiinnostus siihen, miten toisen maailmansodan aikainen synkkä kulttuuriperintö ilmenee Suomen ja erityisesti Lapin historiassa. Näyttelyn avautuessa jatkosodan ja niin kutsutun Lapin ”saksalaisajan” alkamisesta tulee täyteen 80 vuotta.
Käskyjä ja kuiskauksia -näyttelyssä on esillä Savu E. Korteniemen piirustuksia ja veistoksia sekä Korteniemen ja Simi Ruotsalaisen yhteisteos, animaatio Hyvä maa, joka kertoo erään kuvitteellisen juutalaispakolaisen tarinan. Michael Marnin Jacobsin näyttelyssä No edge nor center – The summer of 1942 paikat, etäisyydet, aika ja havainto kietoutuvat vyyhdeksi.
Savu E. Korteniemi kertoo projektin taustoista:
”Prosessi / Der Prozess sai alkunsa radiodokumentista nimeltä Holokaustin varjo – kolme osaa kadotuksen läheisyydestä (Yle Radio 1, 2017). Mieleeni jäi sodan aikainen tarina Suursaaresta, jossa leirille työvelvollisina viedyt juutalaispakolaiset käskettiin valmistamaan piikkilankaa käsin. Dokumentin mukaan työ oli tuskallista, sillä rautapiikit repivät kädet rikki. Pakolaiset valmistivat apuvälineen työtä helpottamaan, mutta vartijat kielsivät työkalun käytön.
Päätin perehtyä tarkemmin siihen, mitkä tapahtumat johtivat tarinaan suomalaisesta työleiristä ja piikkilangantekolaitteesta. Mietin myös, voisiko tuota piikkien tai rautalangan vääntämiseen tarkoitettua apuvälinettä ja sen kieltämistä lähestyä kuvanveiston näkökulmasta.
Projektin kaksikielinen nimi viittaa erilaisiin prosesseihin: yhtäältä niihin kehityskulkuihin, jotka johtivat Suomen valtiollisen poliisin toteuttamiin ihmisluovutuksiin natsi-Saksalle, ja toisaalta tarinaan piikkilangan valmistusprosessista (kirjaimellisesti) käsityönä. Nimessä voi nähdä myös viittauksen Franz Kafkan Oikeusjutun alkukieliseen nimeen. Tämän näyttelyn myötä projektin ensimmäinen osa tulee päätökseensä, mutta aihepiirin käsittely jatkuu veistosaiheita ja sarjakuvaa työstäen. ”
Näyttelyssä esillä olevat sarjakuvamuotoiset piirustukset on alun perin julkaistu sosiaalisen median kanavilla kahtena Savu E. Korteniemen toteuttamana postaussarjana. Lisäksi projektin aihepiiriä käsitellään Savu E. Korteniemen kirjoittamassa artikkelisarjassa, joka julkaistaan vuoden 2021 aikana kulttuurilehti Kaltiossa; piikkilangan teosta kertovan tarinan taustoja luotaava Käskyjä ja kuiskauksia julkaistiin numerossa 1-2/21 ja valkoisen Suomen perintöä käsittelevä kirjoitus Kun oikein valkaistaan julkaistaan kesäkuussa numerossa 3/21. Kolmas, myöhemmin julkaistava artikkeli käsittelee kristinuskon roolia antisemitismin historiassa.
Prosessi / Der Prozess -projektin 1. osan tuottajana on Lapin Taiteilijaseura ja rahoittajana saksalainen säätiö EVZ Stiftung. Projekti sisältyy EVZ:n rahoitusohjelmaan Pakkotyöläiset ja unohdetut uhrit (Zwangsarbeit und vergessene Opfer). Toteuttaja on vastuussa projektin sisällöstä, eivätkä julkaisut edusta EVZ:n näkemyksiä.
Kaikki palaute on tervetullutta! Voit kirjoittaa osoitteeseen:
Projektin kotisivut: www.korteniemi.eu/prosessi