Lapin Taiteilijaseura
Kaikki tapahtumat

Metsä puhuu meille

Näkökulmia luontoon ja yhteisöllisyyteen. Näyttelyn taustalla on kokemus yhteisöstä, joka sisältää ihmiset ja muun luonnon jatkuvassa yhteydessä, yhteistyössä ja dialogissa. 

Amir Abdi, stil-kuva videosta Synastria: maa ja ihminen, tanssija Hugo Pena, 2020.
Amir Abdi (1985) syntyi Khorramabadissa, Iranissa ja kasvoi Teheranissa. Hänen taustansa on graafisessa suunnittelussa, jota hän opiskeli Teheranin yliopistossa. Hän on opiskellut Suomessa media-assistentiksi ja opiskellut tarinankerrontaa ja elokuva-alan opintoja Dalfordin yliopistossa Englannissa. Kuva: Touko Hujanen, 2020.
Maria Huhmarniemi (1977), TaT, työskentelee Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa lehtorina ja asuu osa-aikaisesti Rovaniemellä ja Muodoslompolossa. Hän on taiteilija-tutkija, joka tarkastelee nykytaiteilijan osallistumista ympäristöpoliittisiin keskusteluihin taiteen keinoin. Hän on julkaissut myös useita arktista aluetta, nykytaidetta ja taidekasvatusta käsittelevää tutkimusartikkelia. Kuva: Marko Junttila, 2020.
Touko Hujanen (1986) on reportaasiin erikoistunut kuvajournalisti. Hän työskentelee muun muassa The New York Timesille ja X-lehdelle. Hujanen  julkaisee Uuden Maan Sanomat sanomalehtiteosta, vetää 11-kollektiivia ja työstää valokuvakirjoja. Hänet on palkittu vuoden lehtikuvaajana ja vuoden nuorena lehtikuvaajana.
Katja Juhola (1975) on taiteilija, kuraattori ja väitöskirjatutkija Lapin yliopisto taiteiden tiedekunnassa. Hän on International Socially Engaged Art Symposiumin perustaja ja johtaja. Juholan työn lähtökohtana on yhdenvertaisuuden periaatteet sekä ekologinen elämäntapa. Juhola uskoo taiteen mahdollisuuteen tehdä sosiaalista muutosta. Kuva: Touko Hujanen, 2020.

Amir Abdin teokset sisältävät yhteistyötä sienten kanssa. Esillä on video “Synastria: maa ja ihminen” sekä mandala-aiheinen teos, jonka materiaalina on osterivinokas. Maria Huhmarniemen teos “Kokemus metsäkonfliktista” käsittelee puiden ja ihmisten välistä kohtaamista sekä erilaisia intressejä, joita puihin ja metsiin kohdistuu. Myös Katja Juholan kaksi installaatiota kommentoivat metsien käyttöä. Teokset sisältävät otteita keskusteluista, joissa mietittiin metsäsuhdetta ja metsiin liittyvää konfliktia. 

Näyttelyteokset perustuvat Äkäslompolossa elokuussa 2020 toteutettuun taidesymposiumiiin International Socially Engaged Art Symposium ISEAS 2020. 17-henkinen symposium jakaantui neljään tiimiin: kaivos, metsä, luonnonhenget  ja dokumentoijaryhmä. Tiimit kutsuivat paikallisia taiteelliseen työskentelyyn ja keskusteluun. Touko Hujasen dokumenttivalokuvat välittävät kokemuksia symposiumista. 

Näyttely avaa uusia näkökulmia keskustelun ja vuorovaikutuksen käsitteisiin luontokulttuurissa ja taiteessa. Taustalla on sekä luonnontieteellinen tutkimustieto siitä, miten puut kommunikoivat maanalaisten sienirihmastojen avulla sekä kokemus siitä, miten luonto puhuttelee ihmistä.

Tarve lisätä keskustelua ja ymmärrystä ympäristökonfliktien kulttuurisista taustoista on ilmeinen. Tämän ryhmänäyttelyn taiteilijoiden tavoitteena on soveltaa taidetta ympäristökonfliktien sovittelussa kuuntelemalla ja esittämällä eri sidosryhmien arvoja, kokemuksia, mukaan lukien ei-inhmillisen luonnon ja paikalliskulttuurin ääni. Luontokulttuuri ja metsäkulttuuri ovat näyttelyn  avainkäsitteitä. Taidehistorioitsija Lucy Lippard kuvaa kulttuuria seuraavasti:  

Yleensä ymmärrämme, että kulttuuri määrittää paikkoja ja niiden merkitystä ihmisille. Mutta vastaavasti paikat määrittävät kulttuuria. (Lippard, 1997, The Lure of the Local, s. 15)

Seuraten Lippardin ajattelua esitämme näyttelyssä, että metsä ja sen elementit määrittävät meidän kulttuurimme. Mitä teemme metsälle, teemme itsellemme. 

Näyttely on osa projektia Acting on the margin: Arts as social sculpture (AMASS) Lapin yliopistossa. Hanke tutkii, miten taide voi koskettaa ihmisiä, kouluttaa yhteiskuntia, kyseenalaistaa yleisesti hyväksyttyjä narratiiveja  ja avata uusia näkökulmia tulevaisuuteen. Maria Huhmarniemi työskentelee AMASS-hankkeessa ja on tämän näyttelyn kuraattori. AMASS-projekti on saanut rahoitusta Euroopan unionin Horisontti 2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta Marie Skłodowska-Curie -apurahasopimuksen nro 870621 nojalla.

Taiteilijat tavattavissa 5.1. klo 12-16 galleriassa.

The exhibition “Forest Talks to Us” opens up perspectives on the sense of nature and community. The exhibition is based on an experience of a community that includes people and nature. Human and non-human nature are in constant contact, cooperation and dialogue.  

Amir Abdi, stil-photo from the video Synastry: Earth and Human, dancer Hugo Pena, 2020.
Amir Abdi (1985) was born in Khorramabad, Iran, and grew up in Tehran. His background is in graphic design, which he studied at the University of Tehran. He has studied media studies in Finland and storytelling and film studies at Salford University in England. Photo: Touko Hujanen, 2020.
Maria Huhmarniemi (1977) works at the University of Lapland’s Faculty of Arts and Design as a lecturer and lives part-time in Rovaniemi and Muodoslompolo. She is an artist-researcher who examines contemporary artists’ participation in environmental policy debates. She has published several research articles on the Arctic, contemporary art, and art education. Photo: Marko Junttila, 2020.
Touko Hujanen (1986) is a photojournalist specializing in reportage. He works for The New York Times and X magazine, among others. Hujanen publishes the newspaper work of Uuden Maan Sanomat, leads the 11-collective of photographers, and works on photo books. He has been awarded Journalist of the Year and Young Journalist of the Year in Finland.
Katja Juhola (1975) is an artist, curator, and dissertation researcher at the Faculty of Arts of the University of Lapland. She is the founder and director of the International Socially Engaged Art Symposium. Juhola’s work is based on the principles of equality and an ecological lifestyle. Juhola believes in the possibility of art in making a social change. Photo: Touko Hujanen, 2020.

Amir Abdi‘s artworks include collaboration with mushrooms. On display is a video “Synastry: Earth and Human”, as well as a Mandala-themed work exhibiting the growth of oyster mushrooms. Maria Huhmarniemi‘s work “Sense of Forest Conflict” deals with the encounter between trees and people and the different interests that are reflected in trees and forests. Katja Juhola‘s installation also comments on the use of forests. The artwork contains excerpts from discussions of local and forest industry representatives about their forest relations and experiences with forest disputes. 

The exhibition is based on the International Socially Engaged Art Symposium (ISEAS) 2020 held in Äkäslompolo in August 2020. The 17-member symposium was divided into four teams: mine, forest, powers of nature and a group of documentaries. The teams invited locals for artistic work and discussion. Documentary photographs by Touko Hujanen were captured in the event, and they expressed experiences in the symposium and non-verbal communication between participants, including trees and other surrounding elements of nature.

The artworks offer new perspectives on the concepts of conversation and interaction. These views stem from scientific research on how trees communicate and cooperate with us through subterranean networks of fungi, as well as from the experience of nature’s impact on humans.

The need to increase dialogue and understanding of the cultural backgrounds of environmental conflicts is evident. The artists of this group exhibition aim to apply arts in the mediation of environmental conflicts by listening to and representing the various voices of stakeholders, including non-human nature and local cultures, in Äkäslompolo. Ecoculture and forest culture are some key concepts in the exhibition. Art historian Lucy Lippard describes the essence of culture as follows: 

Culture is usually understood to be what defines place and its meaning to people. But place equally defines culture (Lippard, 1997, p. 15).. (Lippard, 1997, The Lure of the Local, p. 15)

Following Lippard’s idea, we state that forest defines our cultures; what we do for the forest, we do to ourselves. 

The exhibition is part of the project Acting on the Margin: Arts as Social Sculpture (AMASS) at the University of Lapland. The project studies how arts can move people, educate societies, question widely accepted narratives, and launch new perspectives for the future. Maria Huhmarniemi, who works for the AMSS project, is the curator of the exhibition.

The AMASS project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under the Marie Skłodowska-Curie grant agreement No 870621. 

Come to meet artists on 5th of January at 12pm-4pm.