Lapin Taiteilijaseura
Kaikki tapahtumat

Luontotunteita

Luontotunteita on ryhmänäyttely, joka nostaa esiin pohjoisen luontosuhteen. Näyttely heijastaa lisääntyvää ympäristöhuolta, ajankohtaista ympäristöaktivismia sekä pohjoisen ihmisen arkista mutta syvää luontoyhteyttä.

Antti Stöckell, Lumen ja tulen valoa arktisessa talviyössä, 2021, lumi-installaatio, valokuvat
Tanya Kravtsov & Elina Härkönen, Hienovarainen – Subtil – Subtle Russian blue,2018; 40 x 100 cm alumiinipohjustettu kuvakollaasi 
Mirja Hiltunen, Rewilding mind 1 Video (7,52 min), 2021

Näyttelyn lappilaiset taiteilijat työskentelevät Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa kuvataidekasvatuksen ja soveltavan taiteen aloilla.

Yksi näyttelyteoksista kiinnittyy Äkäslompolon alueeseen. Timo Jokelan videoteos Kuerin matkassa Äkäslompolossa (2020) tuo esiin kyläläisten huolia ja ristiriitaisia tunteita, joita Hannukaisen kaivoshanke aiheuttaa. Video kertoo Kuerin matka –ympäristöteoksen tekemisestä Äkäslompolossa. Jokela on tehnyt teoksen puusta perinteisellä hirsirakentamistekniikalla kutsuen samalla kylän miehiä jutusteluun. Video kertaa virinneitä keskustelua kaloista matkailuun, kaivoksesta metsän marjoihin ja kylän arjesta maailman menoon. Teos tuo moniäänisesti esille Pohjoisen ympäristökulttuurin kerrostumia.

Kueri on Kemin-Lapin jo kadonneesta saamenkielestä periytyvä meritaimenen vanha jo kadonnut paikallinen nimitys. Maria Huhmarniemen taimenaiheinen lankataulu vie tematiikan vaelluskaloihin ja vesivoimarakentamiseen, joka puhuttaa tällä hetkellä luonnonsuojelijoita koko Suomessa.

Antti Stöckellin teoskokonaisuus on ajankohtainen huhti-toukokuisilla keväthangilla. Soiden avaruus ja valoisuus vetää puoleensa kaikkina vuodenaikoina ja erityisesti kevättalvella, kun suolle pääsee kantohangilla. Stöckell sahaa hankilumesta kappaleita suomaiseman osaksi ja kertoo:

  • Suon syvyys puhuttelee minua: siellä pohjavesi kohtaa maan pinnan tuhatvuotisten turvekerrostumien läpi suodattuen.

Annamari Manninen esittää näyttelyssä valokuvakollaasin vedenalaisia järvimaisemia, Marjo Pernu tuohitöinä toteutettuja maisemia ja Anniina Koivurova litografioita, joiden aiheena on erilaiset luontotunteet ja tilanteet, kuten kasvu ja kuihtuminen, orgaanisuus ja kaupunkiluonto. Myös Tanya Kravtsovin ja Elina Härkösen teoksessa luonto kohtaa rakennetun ympäristön.

Mirja Hiltunen laajentaa Luontotunteita-näyttelyn teeman kokemukseemme ihmisyydestä ja sen normaalisuudesta osana luontoa teoksillaan Rewilding mind ja Älä mene yksin ulos. Rewilding mind -teos käsittelee Alzheimerin tautia ja autismikirjon häiriöitä neurofysiologian näkökulmasta kysyen, pitäisikö yleistä ajattelutapaamme vammaisuutta ja sairautta kohtaan villiinnyttää? Mistä suunnasta hyvä määritellään, ja mitä on terveys, kun normaalin rajat kapenevat koko ajan. Teoksen nimen käsite, villiinnyttäminen (rewilding), on luonnonsuojeluperiaate, jonka mukaan sirpaloituneet ja katoamassa olevat ekosysteemit eivät tarjoa riittävästi elinympäristöjä uhanalaisille lajeille.

Timo Jokela, Kuerin matkassa Äkäslompolossa, kuva: Santeri Happonen

Feelings of Nature is a group exhibition that highlights the Northern nature relationship. The exhibition reflects the growing concern for the environment, current environmental activism and the everyday but deep connection of nature that Northerners have. The artists of the exhibition are based in Lapland and work at the Faculty of Arts and Design in the University of Lapland in the fields of Art Education and Applied Visual Arts.

Antti Stöckell, Light of snow and fire in Arctic night, 2021, snow installation, photograps
Tanya Kravtsov & Elina Härkönen, Hienovarainen – Subtil – Subtle Russian blue,2018; 40 x 100 cm, photo collage 
Mirja Hiltunen, Rewilding mind 1 Video (7,52 min), 2021

One of the artworks in the exhibition is rooted to the Äkäslompolo region. Timo Jokela‘s video work Kueri’s Journey in Äkäslompolo (2020) highlights the villagers’ concerns and conflicted feelings caused by the Hannukainen mining project. The video tells about the making of an environmental art work in Äkäslompolo. Jokela made the wooden sculpture with the traditional log construction technique, while inviting locals to share their views and thoughts with him. The video recounts conversation from fishing to tourism, from mine to forest berries and from the everyday life of the village to the global world. The work presents the layers of Northern environmental culture in a polyphonic way.

Kueri is an old and lost local name for sea trout inherited from the Sámi language of Kemi-Lapland. Maria Huhmarniemi‘s trout-themed string art brings the theme to migratory fish and hydropower construction, a topic of heated discussions throughout Finland.

Antti Stöckell‘s work is topical during the April-May spring winter. The space and light of the bogs are attractive in all seasons but especially in the spring winter, when the bog is easily reachable. Stöckell saws pieces from the snow and places them into the landscape and says:

– The depth of the bog speaks to me: there the groundwater meets the earth’s surface, filtering through millennial peat layers.

In the exhibition, Annamari Manninen presents the underwater lake landscapes as a photo collage, Marjo Pernu shows landscapes made from birch bark and Anniina Koivurova lithographs on various nature feelings and situations, such as growth and withering. In the work of Tanya Kravtsov and Elina Härkönen, nature meets the built environment.

Mirja Hiltunen expands the theme of the Nature Feelings exhibition to an experience of humanity and its normalcy as part of nature with her works Rewilding mind and Don’t Go Out Alone. Rewilding mind deals with Alzheimer’s disease and autism spectrum disorders from a neurophysiological perspective, asking, should our general mindset about disability and illness go wild? From what aspect is good defined, and what is health when the boundaries of normal are narrowed continuously. The concept behind the title of the work, rewilding, is based on nature conservation principle that highlights how fragmented and endangered ecosystems do not provide sufficient habitats for endangered species.

Timo Jokela, Kueri’s Journey in Äkäslompolo, photo: Santeri Happonen